dilluns, 26 de febrer del 2024

ORGANITZACIÓ DEL PROFESSORAT EN LES DIFERENTS ZONES

 Abans de realitzar les zones i la seua distribució i en voler crear un projecte conjunt, s'haurà involucrar a l'alumnat en la presa de decisions. Ells i elles són els vertaders usuaris de l'espai, i per tant, la principal veu a l'hora de proposar les diferents zones de jocs i la seua idea d'un pati dinàmic i ideal. Tot això, es realitzarà mitjançant tutories, assemblees de delegats, així com la implicació de la comissió d'igualtat i convivència en la qual els representants familiars també estan representats, i la col·laboració de l'AMPA recaptant les idees de les famílies a les quals representen.

Els diferents espais que al final s'han organitzat son els següents:

1-Pati exterior amb una pista de futbol, una de handbol, una porxada, el pati de terra , 2 pistes de básquet i la zona del parquin que no s'utilitza com a tal. En aquest pati l'organització dels mestres  és la següent: 2 professors/es per a les pistes de futbol, handbol i bàsquet, 2 professors/es per al pati de terra, 2 més per  a la zona de parquin i un o dos en la zona d'entrada de l'escola per a la supervisió de la porta i secretaria on solen circular les families en les entrades i eixides al recollir a l'alumnat.

Aquest pati és un pati molt gran i necessita la supervisió de la majoria del professorat ja que és on solen haver més problemes , a més sol ser el pati on juga la majoria de l'alumnat de 3r cicle.


2- Pati interior amb 2 pistes de básquet, una de futbol o handbol i un espai pavimentat.

En aquest pati  hi ha  una part que  no era adequada per a usar-se com a pati, malgrat ser el lloc on es van situar les moreres que donen ombra, perquè el sòl presenta vores irregulars, el paviment està deteriorat, l'espai entre els escocells és insuficient i les pluges produeixen embassaments constants amb un difícil filtrat de l'aigua, que perdura diversos dies estancada. 

En aquesta zona la distribució del professorat és la següent: Hi ha 3 professors/es per a la cura d'aquest espai amb perill per a l'alumnat on només s'utilitza com a zona de descans, lectura de llibres de la biblioteca o jocs de taula.

A l'altra banda del pati interior es troben les 2 pistes de básquet ,la de futbol i la de handbol que es comparteixen.

El professorat que supervisa aquesta zona és menor que en la resta d'espais al ser una zona menuda i controlada per les dimensions de l'espai.

3- Pati infantil. 

La  distribució de la zona d'infantil, seria la següent: 1. Pàrquing de motos i patinets. 2. Zona de casetes i tobogan. 3. Arener. 4. Panell Montessori. 4. Paret musical. 5.Zona d'Art amb pissarres. 6. Laberints i jocs tradicionals pintats en el sòl  i 7.Colchoneta.

Aprofitar l'amplària del corredor central per a realitzar una zona de lectura/bibliopati que es puga utilitzar també en els moments de descans. 

En aquest pati al ser un espai comú per a tot infantil el professorat que vigila serà tot distribuit en diferent espais estratégics per a poder supervisar a  l'alumnat en general i sobre tot l'alumnat amb necesitats educatives.

En necessari comentar que  el professorat disposa  d'un matí a la setmana lliure que no és necessàri que supervise el pati.

El professorat de primària cada mes roda per a anar fent guàrdia a les diferents zones del pati interior i exterior poden així passar per tots i cadacun dels espais dels que disposa el centre.


Fonts:

https://lleida.fedac.cat/patis-actius-un-projecte-fet-realitat/

https://educaciodema.cat/sites/default/files/documents/hack_the_school.pdf

Video:

Una mostra de com ens agradaria que foren els nostres patis.







3 comentaris:

  1. Tot i que puga parèixer que aquesta organització suposa un esforç més per al professorat, pense que a la llarga és una inversió perquè l'alumnat s'ho passarà millor i hi haurà menys conflictes que resoldre.

    ResponElimina
  2. Si , però és un projecte a llarg termini i no es pot modificar d'un dia pe a un altre. Hauriem d'anar fent canvis poc a poc.També hem de pensar que es necessiten diners per a portar a terme aquestos projectes. No creeu?

    ResponElimina
  3. A més cada centre és un món i haurà d'adaptar-se a les característiques del seu espai i alumnat.

    ResponElimina